20 آذر 1402

دامپینگ صنعت قطعه سازی و خودروسازی ایران توسط چینی ها

آیا صنعت قطعه سازی ما توان رقابت با چین را دارد؟ آیا صنعت قطعه سازی و زنجیره تامین در شرایط برابر با چین یعنی در شرایطی که همه پرداخت ها به موقع باشد و مطالبات قطعه ساز انباشته نشود و قیمت گذاری دستوری هم نباشد و تعرفه های گمرکی و شرایط رقابتی به درستی فراهم باشد، می توانند با شرکت های چینی رقابت کنند؟

به گزارش خبر قطعه، مهرداد آلان عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان استان تهران در قسمت سیزدهم برنامه تالار گفتگو اظهار کرد که نه تنها صنعت قطعه سازی ایران، بلکه صنعت قطعه سازی کشورهای پیشرفته تر و قدرتمندتر از ایران نیز در مقابل چینی ها پیروز نخواهند بود. وی در ادامه بیان کرد که صنعت قطعه سازی چین سالهاست با برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری کلان و جذب سرمایه خارجی به سرعت روند پیشرفت را طی کرده اند. اما فقدان این شرایط در ایران و فعالیت قطعه سازان در محیطی بسته و دستوری باعث شده تا نخبگان اقتصادی و صنعتگران قدرتمند از ایران مهاجرت کنند و در شرکت های مطرح خارجی فعالیت کنند.

آلان در ادامه بیان کرد که استعداد رقابت با صنعت قطعه سازی چین و دیگر کشورهای دنیا در ایران وجود دارد. اما تجهیزات کافی نداریم. چراکه قطعه سازان اکنون در حال فعالیت با تجهیزات چندین دهه پیش هستند که با هوش و درایت صنعتگران فعالیت می کند.

مهرداد آلان بیان کرد که صنعتگران معتقد هستند که خودروهای چینی کیفیت بالایی نداشته و برای کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر مناسب هستند و با عبور کارکرد از این مقدار خودرو افت کیفی محسوسی خواهد داشت. وی اظهار کرد که سیاست چینی ها دامپینگ صنعت خودروسازی ایران بوده و پس از نابودی صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران، یقینا قیمت خودرو و قطعات خودروهای خود را چندین برابر خواهند کرد. وی در ادامه گفت که البته این یک رقابت بوده و وظیفه دولت و صنعت خودروسازی و قطعه سازیست که جلوی اجرایی شدن سیاست چینی ها را بگیرد.

منبع خبر: خبر قطعه